ارتباط میزان خواب و دیابت

ارتباط میزان خواب و دیابت

 

ارتباط میزان خواب و دیابت

              Relation-between-sleep-and-diabetes

 

ارتباط میزان خواب و دیابت

حساسیت سلول ها به هورمون انسولین

ارتباط میزان خواب و دیابت : تحقیقات پژوهشگران آمریکایی نشان می دهد افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شبانه روز می‌خوابند، بیشتر در معرض اختلالات غیرطبیعی قند خون و ابتلا به دیابت نوع دو هستند.

در این مطالعه که در رابطه با موضوع مورد بحث در این مقاله صور ت گرفته بود مشخص شد خطر افزایش قندخون و ابتلا به دیابت، در افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شبانه‌ روز می‌خوابند، نسبت به افرادی که ساعات بیشتری می‌خوابند، ۴٫۵ برابر افزایش می یابد.

ارتیاط میزان خواب و دیابت

    Relation-between-sleep-and-diabetes

تحقیقات پیشین حاکی از این است که کم خوابی و بی خوابی با ابتلا به چاقی، افزایش فشارخون، بیماری های قلبی- عروقی و افسردگی همراه است.

در دیابت نوع دو که تا حد زیادی به شیوه زندگی وابسته است، حساسیت سلول ها به هورمون انسولین کاهش می یابد، وضعیتی که مقاومت به انسولین نامیده می‌شود.

برای انجام پژوهش اخیر، تعداد ساعات متوسط خواب شبانه روزی و تغییرات قند خون گروهی از افراد در یک دوره زمانی ۶ ساله ثبت شد.

نتایج نشان داد افرادی که کم‌خوابی دارند، نسبت به افرادی که ۶ تا ۸ ساعت می‌خوابیدند، با احتمال بیشتری دچار افزایش قند خون ناشتا و دیابت نوع دو می‌شوند.

ارتباط میزان خواب و دیابت

  Relation-between-sleep-and-diabetes

این نتایج پس از در نظر گرفتن اثر سن، چاقی، رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سابقه دیابت در افراد خانواده به دست آمد.

 

 

تاثیر دیابت بر روابط جنسی

 

تاثیر دیابت بر روابط جنسی

تاثیر دیابت بر روابط جنسی

تاثیر دیابت بر روابط جنسی دیابت از شایع ترین بیماری های مزمنی است که مبتلایان به آن به علت افزایش قند خون خود به علایم گوناگونی مانند تشنگی، پرنوشی و پرادراری دچار می شوند و البته در بسیاری از موارد نیز بیمار به صورت اتفاقی و طی یک آزمایش خون ساده از ابتلایش به دیابت آگاه می شود…

اگر چه امروزه انواع و اقسام عوارض این بیماری شناخته شده است و به طور جامع و مدون برای آن برنامه های پیشگیری، تشخیصی و درمانی موجود است اما هنوز به برخی عوارض مرتبط با این بیماری توجه جدی صورت نمی گیرد و گاه پزشکان و بیماران از آن غفلت می کنند.

وقتی از تاثیر دیابت بر روابط جنسی صحبت به میان می آید یعنی اختلالات جنسی از جمله عوارض شایع دیابت نوع دو محسوب می شوند که سال های طولانی از آن غفلت می شد و اکنون نیز گاه و بی گاه در روند درمان این بیماری به آن بی توجهی می شود.
دیابت، بیماری پرعارضه ای است که در صورت تشخیص دیرهنگام و درمان نامناسب، فرد را به انواع اختلالات عصبی و عروقی از قبیل سکته قلبی، نابینایی، نارسایی مزمن کلیه ها و قطع عضو اندام تحتانی دچار می کند.

 

تاثیر دیابت بر روابط جنسی

دیابت و ناتوانی جنسی مردان :

ناتوانی جنسی یا اختلال در نعوظ اندام تناسلی مردان یکی از مهم ترین و شایع ترین اختلالات جنسی ناشی از ابتلا به دیابت است که به طور عمیق و گسترده ای بر کیفیت زندگی زوجین تاثیر می گذارد.

اگر شیوع ناتوانی جنسی در جامعه مردان ۴۰ تا ۷۰ سال را حدود ۶/۹ درصد برآورد کنیم، ابتلا به دیابت، شیوع این اختلال را در مردان بالای ۱۸ سال به ۳۵ درصد می رساند.

البته میزان شیوع آن در مبتلایان به دیابت نوع ۲ بیشتر از مبتلایان به دیابت نوع یک است که یکی از علل آن می تواند مسن تر بودن بیماران دیابتی نوع ۲ در مقایسه با بیماران دیابتی نوع ۱ باشد.

همچنین مردان دیابتی ۱۰ تا ۱۵ سال زودتر از سایر مردان به ناتوانی جنسی دچار می شوند. مردان مبتلا به دیابت، علاوه بر احتمال ابتلا به ناتوانی جنسی، ممکن است به اختلال های جنسی دیگری از قبیل بیماری پیرونی، زودانزالی، دیرانزالی، برگشت انزال به عقب و بی میلی جنسی نیز مبتلا شوند.

بخشی از این عوارض مربوط به اختلال در نعوظ و بخشی دیگر نیز عوارض داروهایی است که بیمار برای کنترل عوارض دیابت مصرف می کند. همان طور که گفته شد مردان مبتلا به دیابت به علل مختلفی به ناتوانی جنسی دچار می شوند.

درگیری اعصاب محیطی، تنگی عروق و به ویژه اختلال عملکردی پوشش داخلی رگ ها موسوم به اندوتلیوم که نقش عمده ای در نعوظ اندام تناسلی مرد ایفا می کند، پرفشاری خون و نارسایی مزمن کلیه ها ناشی از دیابت همگی به بروز و تشدید اختلالات جنسی در مردان می انجامد.

 

دیابت و دیگر عوامل :

درباره دیابت و بروز اختلالات جنسی در مردان توجه به ۳ نکته دیگر ضروری است؛

نکته اول اینکه استعمال دخانیات، خطر بروز و شدت ناتوانی جنسی را در مردان دیابتی بیشتر می کند.

نکته دوم اینکه بروز ناتوانی جنسی در مردان دیابتی زنگ خطری برای بروز قریب الوقوع تنگی عروق کرونری قلب و سکته قلبی است که باید جدی گرفته شود

نکته سوم اینکه داروهایی است که مبتلایان به دیابت برای تنظیم قند خون و کنترل عوارض بیماری مانند پرفشاری خون مصرف می کنند؛ زیرا برخی از این داروها ممکن است بر سلامت جنسی بیمار تاثیر منفی بگذارند.

از این رو ضروری است بیمار هنگام مراجعه به پزشک درباره مسایل خود با وی گفت وگو کند تا پزشک معالج با توجه به شرایط بیمار در صورت امکان درباره میزان و نوع داروی تجویزی برای کنترل دیابت تصمیم گیری کند.

 

تاثیر دیابت بر روابط جنسی

دیابت و مشکلات جنسی زنان :

دیابت در زنان هم خطر ابتلا به انواع و اقسام مشکلات جنسی را بیشتر می کند. کاهش میل جنسی، نرسیدن به اوج لذت جنسی یا اصطلاحا ارگاسم، کاهش برانگیختگی جنسی، درد هنگام نزدیکی و عفونت های واژن با فراوانی متفاوت در بخش قابل توجهی از زنان مبتلا به دیابت بروز می کند.

همه علل و عواملی که به بروز اختلالات جنسی در مردان مبتلا به دیابت می انجامد، ممکن است در بروز اختلالات جنسی زنان هم سهیم باشد.

تشخیص و درمان :

اختلالات جنسی در بیماران دیابتی مانند سایر عوارض این بیماری قابل تشخیص، درمان و کنترل است؛ به شرط اینکه هم پزشکانی که به درمان دیابت می پردازند و هم بیماران به آن توجه کرده و آن را جدی تلقی کنند.

اگر بی توجهی به دیابت و عوارض جانبی آن حیات بیمار را به مخاطره می اندازد، بی توجهی به عوارض جنسی دیابت نیز حیات زندگی زناشویی فرد را در درازمدت با خطرهای جدی مواجه می کند.

به طور قطع و یقین، کنترل قندخون در بیماری که زندگی وی بر اثر بی توجهی و درمان نامناسب یا دیگر عوارض جنسی دیابت از هم پاشیده است بسیار سخت تر و دشوارتر از بیماری است که به صورت همه جانبه به همه مسایل و مشکلات وی توجه می شود.

همان طور که گفته شد، برای درمان اختلالات جنسی ناشی از بیماری دیابت، به ویژه ناتوانی جنسی در مردان، طیف گسترده و متنوعی از درمان های دارویی خوراکی، تزریقی و حتی وسایل کمکی وجود دارد که بیماران با مراجعه به موقع به درمانگران اختلالات جنسی می توانند با صلاحدید و تجویز آنها از این درمان ها و نیز مشاوره ها و تمریناتی که برای بهبود سلامت جنسی وجود دارد بهره مند شوند.

 

تاثیر دیابت بر روابط جنسی

توصیه های غذایی برای بیماران دیابتی

توصیه های غذایی برای بیماران دیابتی

توصیه های غذایی برای بیماران دیابتی و کسانیکه تحت رژیم های لاغری هستند. در این مقاله مواد غذایی و همچنین میوه های مناسب افراد مبتلا به دیابت بررسی می گردد.
قبل از اینکه به توصیه های غذایی برای بیماران دیابتی بپردازیم لازم است که تعدادی از واژه ها را برای درک بهتر کمی توضیح دهیم.

 

 

گلایسمی :

اگر اهل خواندن برچسب مواد غذایی باشید، احتمالا کلمه شاخص قندی یا شاخص گلیسمی را بر روی بسته بندی مواد خوراکی دیده اید. حالا باید پرسید؛ دانستن این عدد برای مصرف کنندگان چه لزومی دارد و کاربرد آن چیست.

همانند مقدار کالری که روی اکثر برچسب ها دیده می شود و به مصرف کننده این آگاهی را می رساند که مثلا مصرف ۱۰۰ گرم از این خوراکی ۳۰۰ کالری دارد و فرد با توجه به اطلاعات خودش و برنامه غذایی خود،تصمیم به خرید آن ماده خوراکی می گیرد یا نمی گیرد، دانستن مقدار شاخص گلیسمی مواد غذایی هم به ما در انتخاب سالم ترین و مناسب ترین مواد خوراکی کمک می کند.

 

 

نمونه مواد غذایی با نمایه گلایسمی متوسط عبارتند از:

نخود سبز ورامین، برنج طارم، کشمش سبز، برگه زرد آلو، ماکارونی دم شده، لیمو ترش و میوه ها به جز خیار

 

نمونه مواد غذایی با نمایه گلایسمی بالا عبارتند از:

سیب زمینی، هویج فرنگی، نان باگت، نان لواش متری، خرمای مضافتی بم، سیب زمینی استانبولی، سیب زمینی له شده، باقالا بدون پوست، نان سفید، نان جوی حاوی عصاره مالت، هندوانه، خربزه، انگور، انبه، موز و آب تمام میوه ها.

 

به نکات زیر توجه کنید:

در تنظیم برنامه غذایی روزانه مصرف خیار، کدو و بادمجان سرخ نشده و همچنین سبزیجاتی مثل انواع کلم، کرفس، لوبیا سبز، کاهو،  سبزی خوردن، تره فرنگی، قارچ، پیاز، فلفل دلمه، کدو، اسفناج و ریواس آزاد است.

مصرف لبنیات کم چربی در حد روزی ۳-۲ لیوان شیر یا ماست.

پنیر کم چربی به اندازه یک قوطی کبریت، غذاهای پروتینی کم چربی و اغلب حبوبات در حد معمول بلا مانع است.

مصرف قند و شکر و مواد شیرین حاوی قند، عسل، مربا، شربتهای شیرین، شکلات، آبنبات و بستنی ممنوع است .

میزان مصرفی مواد نشاسته ای و نوع آنها بسیار کنترل شده باید باشد. نان یا برنج رژیم اصلی فرد است اما به مقدار کم و نوع مصرفی حتما سبوس دار باشد، همچنین مصرف برنج بهتر است از روزی ۸ قاشق غذا خوری تجاوز نکند. می توان میزان فیبر و

سیر کنندگی برنج را با عدس، لوبیا، ماش و یا سبزی یا شوید بالا برد.

میزان و نوع مصرف میوه ها باید کم وکنترل شده باشد. به دلیل فواید غذایی میوه ها استفاده از ۲ واحد میوه در روز اجباری است، اما افراد دیابتی نباید روزانه بیش از ۳واحد میوه مصرف کنند.

 

 

یک واحد میوه :

میوه های با اندازه متوسط مثل سیب، پرتغال، نارنگی، کیوی و گلابی یک عدد

میوه های کوچک مثل زرد آلو، سیب گلاب، آلو زرد، گیلاس و آلبالو دو عدد

میوه های برشی مثل هندوانه، طالبی، خربزه، یک برش

نکته :

نکته قابل توجه در مصرف میوه ها این است که در روز بیشتر از ۳ واحد مصرف نشود و ازمیوه های حاوی قند بالا مانند هندوانه، خربزه، طالبی، انگور، انبه و موز در یک روز به هیچ عنوان بیشتر از یک واحد مصرف نشود یعنی اگر امروز هندوانه خورده شده اصلا خربزه یا انگور خورده نشود.

نکته دیگری که افراد دیابتی باید رعایت کنند اینکه چون بیشتر در معرض ابتلا به افزایش چربی های بد خون و فشار خون بالا هستند از چربی و نمک کمتری استفاده کنند.

هشدار :

بیماری دیابت را جدی بگیرید. کنترل قند خون و پیشگیری از بالا رفتن آن کاملا عملی و ممکن ولی درمان عوارض ایجاد شده آن بسیار سخت و گاها غیر ممکن است. عدم کنترل دیابت و بالا رفتن قند خون باعث افزایش کلسترلLDL و تری گلیسرید(چربیهای بدخون) و در نتیجه باعث بروز یا تشدید بیماریهای قلبی(تنگی عروق کرونر) فشار خون بالا، نارسایی کلیوی، پای دیابتی، اختلال بینایی و… می شود.

 

بطور کلی در قند خون اصول زیر بسیار حائز اهمیت است :

داشتن فعالیت بدنی منظم :

ورزش یا پیاده روی حداقل نیم ساعت در روز برای کنترل و تنظیم قند خون و انسولین الزامی است. بدون آن و تنها یا سخت تر و محدودتر کردن رژیم غذایی امکان کنترل قند خون میسر نمی باشد.

متناسب بودن وزن بدن و حفظ وزن ایده ال :

افزایش وزن و چاقی موجب بالا رفتن قند خون می شود. چون بافت چربی سبب مقاومت به هورمون انسولین می گردد.

منظم غذا خوردن و کم خوردن غذا :

سعی کنید بدون در نظر گرفتن مقدار قند خونتان، هیچ یک از میان وعده ها یا وعده های اصلی غذای خود را حذف نکنید. بهم خوردن وقت غذا یا نخوردن آن در افراد دیابتی باعث نوسان قند خون از میزان طبیعی می شود.

با توجه به اهمیت کاهش دریافت انرژی در کنترل قند خون مقدار غذا باید کم باشد.

نوع مواد غذایی :

نوع مواد غذایی مصرفی در افزایش قند خون بسیار مهم است. به طور کلی چهار مورد زیر در بالا بودن قند خون بسیار موثر است.

الف) مواد غذایی حاوی قندهای ساده مثل عسل، قند، شکر و تمام مواد غذایی که در تهیه  آنها قند یا شکر بکار رفته است در بالا بردن قند خون بسیار موثر و بهتر است این گروه بطور کامل از برنامه غذایی بیماران دیابتی حذف شود.

ب) مواد غذایی بدون فیبر بیشتر از مواد غذایی با فیبر قند خون را بالا می برد. مثلا آب میوه بیشتر از خود میوه قند خون را بالا می برد و یا نان مصرفی فرد دیابتی باید از نوع حاوی فیبر یعنی سبوسدار باشد.

ج) نمای گلایسمی بیانگر میزان افزایش قند خون به دنبال خوردن یک ماده غذایی است و افراد دیابتی باید از مواد غذایی که نمایه گلایسمی پایین دارند استفاده کنند و تا حد امکان از مواد غذایی با نمایه گلایسمی متوسط و زیاد کمتر استفاده کنند.

د) مقدار کل غذای مصرفی علاوه بر موارد فوق مقدار غذای خورده شده نیز در افزایش قند خون موثر است و باید حجم غذا محدود و کم باشد.

نمونه مواد غذایی با نمایه گلایسمی پایین که بیماران دیابتی بیشتر می توانند مصرف کنند عبارتند از نخود بدون پوست، نخودچی، لپه، ذرت تازه، عدس، باقالا با پوست، نان تافتون، ماکارونی دم نشده، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، چغندر، توت خشک(روزی ۷ عدد)، نان سنگک، کشمش قرمز(روزی ۲ عدد)، لوبیا سفید و خیار.

یک عدد کدو سبز + یک شاخه کرفس + دو الی سه عدد شاه توت را میکس کرده و هر شب یک فنجان بنوشید.

یک عدد تی بگ قرقات نیم ساعت قبل از نهار و نیم ساعت قبل از شام با یک استکان آب جوش مصرف شود.

برای پخت و پز حتما از روغن سبوس برنج استفاده شود.

چوب دارچین + سیر + زنجبیل تازه + رزماری + زعفران را مخلوط کرده و به جای ادویه در پخت و پز استفاده شود.

قهوه تنها روزی یک عدد استفاده شود.

یک عدد کپسول جین سینگ نیم ساعت بعد ازصبحانه و یک عدد نیم ساعت بعد از نهار مصرف شود(حتما بعد ازکپسول یک فنجان چای سبز + چوب دارچین + یک قاشق چایخوری عسل دیابتی استفاده شود).

چای سبز + چوب دارچین + رزماری + زنجبیل تازه + زعفران روزی یک فنجان مصرف شود.